FANDOM

"Jeszcze raz uniósł różdżkę i zanim Harry zdążył zrobić cokolwiek, by się obronić, zanim zdążył wykonać jakikolwiek ruch, ponownie ugodziło go zaklęcie Cruciatus. Ból był tak silny, tak wszechogarniający, że stracił świadomość...rozpalone do białości noże przeszywały każdy cal jego skóry, głowa pękała mu z bólu, krzyczał, krzyczał, krzyczał tak, jak jeszcze nigdy nie krzyczał w całym swoim życiu — "
—Harry Potter pod wpływem zaklęcia

Zaklęcie Cruciatus (znane także jako Zaklęcie Torturujące) (Crucio) jest instrumentem Czarnej Magii, a także jednym z trzech Zaklęć Niewybaczalnych. Jest to jedno z najpotężniejszych i najbardziej złowieszczych zaklęć, jakich świat nie widział. Po pomyślnym rzuceniu zaklęcia, klątwa zadaje intensywny, rozdzierający ból na ofierze.

Biorąc pod uwagę, że klątwa nie szkodzi ofierze w sposób fizyczny, możliwe jest, że to tylko pobudza receptory bólowe. Dwoje najbardziej znanych ofiar tego zaklęcia są dawni Aurorzy Alice i Frankt Longbottom'owie, którzy byli torturowani do szaleństwa z nim przez Śmierciożerców; Bellatriks, Rudolfa, Rabastana Lestrange'ów, a także Barty'ego Croucha Jr.

Zaklęcie Cruciatus jest jednym z czarnoksięskich zaklęć, które są najsrożej karane przez prawo czarodziejów. Jest wyjątkowo paskudne, zaklęcie torturujące.

"Pająk natychmiast skrzyżował nóżki — a właściwie już nogi — na brzuchu, przetoczył się na grzbiet i zaczął dygotać, miotając się z boku na bok. Nie wydawał, rzecz jasna, żadnych odgłosów, ale Harry był pewny, że gdyby miał głos, to piszczałby z bólu. Moody wciąż celował w niego różdżką, i po chwili pająk zaczął dygotać i miotać się jeszcze gwałtowniej — "
—Pająk pod wpływem zaklęcia

Ból. Nie trzeba używać imadeł lub noży, by zadać komuś ból, jeśli potrafi się rzucić zaklęcie Cruciatus... Tak, kiedyś i ono było bardzo popularne. Za użycie go wobec drugiego człowieka grozi dożywotnie więzienie w Azkabanie.

Natura zaklęcia Edytuj

"Harry poczuł taki ból, jakiego jeszcze nigdy w życiu nie doświadczył. Kości płonęły mu ogniem, głowa pękała wzdłuż blizny na czole, oczy potoczyły się do wnętrza czaszki... Pragnął tylko jednego: żeby to się skończyło...żeby zemdleć...żeby umrzeć — "
—Harry Potter raz pierwszy doświadcza zaklęcia torturującego
Harry jest torturowany zaklęciem torturującym, zaklęciem Cruciatus, przez Lorda Voldemorta po jego odrodzeniu
Ofiara zaklęcia przeżywa niewyobrażalne męki podobne do przecinania nożem każdej komórki ciała, jednak nie umiera – zaklęcie trwa tak długo, aż czarodziej rzucający je nie zdjął klątwy. Ofiara zaklęcia myślała jedynie o tym, by umrzeć i już więcej nie cierpieć. Zaklęciem tym torturowano znanych aurorów, między innymi Franka Longbottoma oraz jego żonę (rodziców Neville'a Longbottoma), co doprowadziło ich do utraty zmysłów, przez co do końca życia pozostali w Szpitalu św. Munga. Zaklęcie to użył dwukrotnie też Harry Potter: wobec Bellatriks Lestrange w 1995, i wobec Amycusa w 1997.
Frank i Alicja Longbottom są stałymi pacjentami na Oddzialle zamkniętym Janusa Thickeya, z powodów urazów zaklęcia

Frank i Alicja Longbottom są stałymi pacjentami na oddziale zamkniętym Janusa Thickeya z powodów urazów zaklęcia

Ten ból może spowodować trwałe uszkodzenia psychiczne w przypadku wystawienia na dłuższy okres czasu. Można przypuszczać, że tak trwałe efekty nie są rzadkością, jeśli ofiara jest narażona na intensywną klątwę przez długi okres czasu. W piątej części przygód Harry'ego Pottera, podczas pojedynku pomiędzy Bellatriks Lestrange a Syriuszem Blackiem, został zamordowany ojciec chrzestny Harry'ego. Wówczas Harry użył zaklęcia Cruciatus wobec Bellatriks Lestrange.   Następną chwilę później przybył Voldemort i kusił Harry'ego, by użył zaklęcia uśmiercającego. W siódmym tomie Harry użył Niewybaczalnego Zaklęcia Cruciatus przeciwko Amycusowi Carrowowi, który splunął na profesor McGongall, błysnęło czerwone światło i Amycus Carrow tak wił się i jęczał z bólu, że Harry nawet nie musiał się skupiać.

Jeśli klątwa trafi w obiekt nieożywiony, może spowodować zniszczenie celu.

Wykonanie Edytuj

"Musisz naprawdę tego chcieć, Potter! Naprawdę musisz chcieć zadać ból, cieszyć się tym, sprawiedliwy gniew nie boli mnie długo, pokażę ci, jak to się robi, co? Udzielę ci lekcji —"
—Bellatriks Lestrange poucza Harry'ego Potter'a, jak korzystać z Zaklęć Niewybaczalnych
Harry pragnie próbuje dokonać zemsty na Bellatrix za zamordowanie jego ojca chrzestnego, rzucając zaklęcie Cruciatus w przypływie słusznego gniewu, nie odnosi to jednak pożądanego skutku

Aby pomyślnie wykonać tę klątwę, zwykłe recytowanie inkantacji jest niewystarczające. Czarodziej lub wiedźma musi posiadać głębokie pragnienie, aby zadać ból na ofierze. Na przykład, mimo, że był wściekły na Bellatriks Lestrange za zamordowanie jego ojca chrzestnego w 1996 roku, Harry Potter był tylko w stanie spowodować jej ból na krótką chwilę używając zaklęcia Cruciatus, gdyż czuł ''prawy gniew'' w słusznej sprawie, chociaż on był wciąż zdolny do wytrącenia jej z równowagi za pomocą zaklęcia.

"Śmierciożercę poderwało w górę. Przez chwilę miotał się w powietrzu jak tonący, wyjąc z bólu, a potem uderzył całym ciężarem w jedną z biblioteczek, roztrzaskując szkło, i zwalił się bez zmysłów na podłogę —"
—Amycus Carrow poddany działaniu zaklęcia Cruciatus przez Harry'ego.

Harry bardziej efektywnie wykonał je w 1998 roku na Amycus'ie Carrow'owi, który splunął na twarz Minerwy McGonagall. Amycus został wyrzucony w powietrze, i stracił przytomność. To może sugerować, że chociaż zaklęcie Harry'ego było intensywne, wciąż brakowało mu fundamentalnego sadyzmu, aby zadać mu długotrwały, wzruszający ból. Z drugiej strony, ze względu na fakt, że Bellatriks Lestrange była czarownicą z głębokimi sadystycznymi intencjami i niewielkim sumieniem, ona była zdolna do rzucenia klątwy z niemal zniechęcającą siłą, i wydawało się, że miała z nią powinowactwo. W takich przypadkach, staje się oczywiste, że potencjał i rezultaty przekleństwa różnią się od rzucającego do rzucającego, i oczekuje się, że jego efekty okażą się względnie nieskuteczne, gdy będą używane przez tych, którzy są niedoświadczeni lub bojaźliwi.

Konfrontacja z bezimiennymi Edytuj

Na stronie dwieście trzynastej tego podręcznika były informacje o zaklęciu Cruciatus. Książka była podręcznikiem do klasy szóstej Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie służący uczniom do poziomów owutemów, którego wymagał na lekcji Snape podczas zajęć z Obrony przed Czarną Magią dla szóstego roku nauki w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Zaklęcie Imperius jest także opisane w tej książce, i najprawdopodobniej także zaklęcie Avada Kedavra, z powodu, że są w niej opisane wszystkie Zaklęcia Niewybaczalne, a to również się do nich wlicza. To zaklęcie zostało opisane także w podręcznikach dla uczniów z Instytutu Magii Durmstrang, koedukacyjnej szkoły magii dla czarodziejów i czarownic, znajdującej się w Europie Północnej, która nauczała przede wszystkim czarnej magii, a nie tylko pokazywała, jak się przed nią bronić.